هشتم مارچ در کابل تدوير يافت
وحيد احمدجلال زاده وحيد احمدجلال زاده


هشتم مارچ، روز بین المللی همبستگی زنان،طي محفل با شکوهي در تالار رستورانت انصاف در شهر کابل به اشتراک اراکین بلـــــــــــــــــــند رتبهء دولتی و اُرگانهای غیر دولتی روز شنبه ششم مارچ برگــذار شد . در این همایش که به ابتکار شبکهء جامعهء مدنی و حقـــــــــــــوق بشر برگذار شده بود بیش از هفتاد فیصد اشتراک کننده گان آن را زنــان و دوشیزه گان تشکیل میدادند. محفل با قرائت آیه های قرآن مجید آغاز یافت.
سپس تیم رضا کاران حقوق بشر پیــــام خویش را در ارتباط به روز خجستهء زن و آزادی زنان افغان به خوانش گرفتند بعداً آقای آذریون، هماهنگ کنـندهء برنامه های شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر صحبت مختصری در مورد اینروزايراد نمود. متعاقباً دکتـــــــــورس سیما ثمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر روز هشتم مارچ را به زنان جهان و بخصوص افغانستان مبارک خوانده و در مورد تبارز استعداد های زنان در بخش های سیاسی و کلتوری، منع ازدواج های اجباری، بد دادن و بد گرفتن، و بلـــــــــــند بردن مهارت ها و سطوح تعلیمی و تربیتی زنان صحبت نموده و اضافه کرد که زمانی یک زن میـــــــتواند از حقوق خودش دفاع کند که از آن با خبر و آگاه باشد. سپس آمنه افضلی، وزیر امور جوانان افغانستان روی تساوی حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام و جهان تاکید و از توانــــائی و همقدم بودن زنان با مردان یاد کرده و مثالی از گوهر شاد بــیگم در صحنهء سیاست، و از رابعهء بلخی و نازوانا را در عرصهء شعر سرائی و نویسندگی بيان ساخت.
طبق گزارش خبرنگار محلي ماهنامه مشعل در کابل بعد از سخنرانی سید عالم امینی مشاور وزارت امور زنان افغانستان و اظهار تبریکی و تهنیت ایشان، کانون فرهـنگی حکیم خسرو بلخی ترانه و نمایشنامهء را تقدیم کردند. و بعد مسوول روزنه، کمیته دفاع از حقوق زنان، نماینده مرکـز فرهنگی دختران افغان، معاون اتحادیه سراسری جوانان افغان، نمایندهء مجمع زنان افغان، مدیر مسوول مجلــــــــــهء صدف (مجلهء زنان)، نمایشات ورزشی انجمن بانوان کا راته شتوکان افغانستان، نمایشات سرکس، رقص، تـــــــــرانه خوانی، و موسیقی سرکس سیار برای اطفال افغانستان، وآهنگهای گروپ موسیقی وصال اشتراک کننـده گان محفل را الی ختم محفل که ساعت سه بعد از ظهر بود همراهی نموده و سرگرم نگهداشتند.
March 7th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها